TW-T-Shirts Sex and the End of it
TW-reissues Zee/Land
Noirette Van Stolkpark, verboden gebied
The Drugs We All Need Als de kraaien overvliegen-voetbal in Den Haag en Scheveningen
Nakraaien (tijdschrift) Cor Gout , Ode aan den Haag
Trespassers W - The Noble Folly Of Rock’n’Roll
Trespassers W - Intégrale Muziek in zwart-wit
Cor Gout: Dik Bruynesteyn: een opscheppertje tussen aanhalingstekens
Den Haag Ontijdelijk Trespassers W presenteert: Het Heilige –Ontluisterde Tijd
De stilte die volgt op het woord En dan nu de polonaise
Dummy reissue Frederik Hendriklaan ’s Gravenhage
Gekruld Haags Tentoonstelling: Het sprookje van houtrust
Extaze De muziek van het huis
Pandora Magazine Korenblauw
Trespassers W, One-sided love-affair
Aimez-vous Potemkin
Trespassers W, The Stowaway ep

TW-INFO

1. T-Shirts



By popular demand the come-back of the:
Dummy-T-shirts
XL, XXL
Navy blue with white prints
available through Trespassers W for € 9,00 + p&p/verzendkosten

Still available:
Black T-shirts with red TW-logo
X, XL, XXL
available through Trespassers W for € 9,00 + p&p/verzendkosten

top

Available through Trespassers W for
€ 14,00 + p&p/verzendkosten)
(including P & P)

2. SEX AND THE END OF IT

Trespassers W's 'Sex And The End Of It', a concept-CD on the subject of 'sex' and the 'end' (double meaning) of it, the first album of a planned trilogy 'sex and drugs and rock 'n' roll', was released in July 2002 by Somnimage, a label run by Mykel Boyd, who formerly released the Trespassers' 'Heck's-EP' on his first label, 'Bright Green Records'.
On the cover of the CD-booklet is a reproduction of Piet Deunhouwer's drawing 'Staatsspoor sur l'herbe' (piet.deunhouwer@hccnet.nl). On the back of the booklet a photo of a truncated tower, made by Ronnie Krepel (ron.en.sas@planet.nl).
Somnimage,
PO Box 24,
Bradley, IL 60915
USA
www.somnimage.com
somnimage@aol.com

top

3. TW-reissues

"Trespassers W (nav optreden in Kalshnikov, Terneuzen): Groot zijn de mannen van woord en daad, int licht van de met bierglazen afdrukken getergde vloer van het podium in het inmiddels bij ingewijden bekende activiteitencentrum." AHDilectus 2003"
(Uit: 'Nizagamah', Terneuzen)

In 2001 is het Franse label Mecanique Populaire begonnen met de uitgave van het oude vinyl-werk van de band op CD. Van de beoogde reeks zijn de eerste twee delen gereed. De CD's zitten in een doos, vergezeld van boekjes, kaarten, posters, facsimile's van de oorspronkelijke hoezen en andere snuisterijen. Ongelooflijk mooi.
De eerste doos (AMR 001) bevat de eerste Trespassers W-LP, 'Straight Madnes' (CD 1), de eerste twee EP's ('Burn it down', 'Paris In Between The Wars'), demo'sen de eerste versie van 'Neverland' (verscheen in 1986 op een Engelse compilatie-LP) (CD 2). Alle nummers op deze dubbel-CD stammen uit de periode Oudijk-Gout (1984-'86).
De tweede doos (AMR 002) bevat een enkele CD met daarop alle nummers van de tweede LP, 'Pretty Lips Are Red' (de eerste band-LP van 1987, uitgebracht door het Engelse 'Dead Man's Curve'-label) en de complete BRT-sessie van 1987 die ooit als cassette uitkwam onder de naam 'The Ghost of the Jivaro Warrior'.
De CD's zijn te koop in Worm, Rotterdam en Any Record, Den Haag. Ook bij Trespassers W zijn ze verkrijgbaar, Straight Madness kost 28 euro op fietsafstand en 25 euro per post (het is niet anders, maar je krijgt waar voor dat geld). Pretty Lips/Ghost kost 16 euro op fietsafstand en 18 per post. Voor betaling, zie: 2, maar nu met vermelding: SM of PG of SM+PG.

In 2001 the French label Mecanique Populaire has started to produce a series of Trespassers W-reissues, starting with the double-CD 'Straight Madness' and the single-CD 'Pretty Lips Are Red/The Ghost of the Jivaro Warrior', both coming in boxes with booklet, poster, facsimiles and picture postcards.
The first box (AMR 001) contains the first Trespassers W LP, 'Straight Madness' (CD 1), the first two EP's ('Burn it down', 'Paris in between the wars'), some demos and the first version of Neverland (which appeared on an English compilation-LP in 1986). All the songs on this double-CD date from the Oudijk-Gout-period.
The second box (AMR 002) contains a single CD with on it all songs from de second LP, 'Pretty Lips Are Red' (the first band-LP issued by the British Dead Man's Curve-label) and the complete BRT-sessions from 1987, which at the time was released as a cassette, titled 'The Ghost of the Jivaro
Warrior'.
The boxes are for sale through Trespassers W mailorder:
Straight Madness 2xcd: € 25,00 + p&p/verzendkosten
Pretty Lips/Ghost 2xcd: € 18,00 + p&p/verzendkosten

top

4. Slibreeks

Cor Gout , Zee/Land

Op 22 december '02 werd in boekhandel De Drvkkerij in Middelburg het boekje Zee/Land van Cor Gout (teksten) en Ronald Cornelissen (tekeningen) gepresenteerd met een inleiding door Ben Schot en een optreden van Trespassers W en Frans Friederich, bijgestaan door twee HAVO-leerlingen. Het boekje kan door iedere boekhandel besteld worden, maar is ook verkrijgbaar via de Stichting Kunstuitleen Zeeland, tel.: 0118-611443 of bij Cor Gout /Trespassers W.
Het boekje kost € 9,00+ p&p/verzendkosten


top

5. Cor Gout , Noirette

PERSBERICHT UITGEVERIJ IN DE KNIPSCHEER

De illustratie in het literaire verhaal is terug!

Hierbij vragen wij uw aandacht voor

Noirette
het opmerkelijke debuut van
Cor Gout
dat in september 2003 werd gepresenteerd.

In Noirette brengt Cor Gout tien verhalen bijeen, waarbij de klank en de kleur en het ritme van de tekst ook zichtbaar worden in een 60-tal vierkleurenillustraties en hoorbaar zijn in zeven nummers op de bijbehorende CD.

De op zichzelf staande verhalen volgen elkaar als verwante dromen op en leiden door de samenhang tussen woord, beeld en geluid tot een bijzondere leeservaring: literatuur kun je behalve lezen ook zien en horen. Als een chroniqueur situeert Cor Gout zijn verhalen in Den Haag en Scheveningen. Maar deze plaatsen zijn meer personages dan decors of entourages en worden tot mythische figuren - nog benadrukt door het werk van beeldend kunstenaar Sebastien Morlighem - die bestaan uit de gebeurtenissen die op hun grondgebied hebben plaatsgevonden en de verhalen die door de tijden heen over hen zijn verteld.

Voor de bijbehorende cd zijn van zeven verhalen ook audio-versies gemaakt en uitgevoerd door Cor Gout (stem), Luc Houtkamp (tenorsaxofoon en computer: geluiden), Jan Moebius (laptop: ritmetracks) en Wilbert de Joode (contrabas).

Cor Gout is van opleiding Neerlandicus en filosoof. Hij begon zijn artistieke loopbaan in 1984 met de oprichting van Trespassers W, bedoeld om verschillende kunstrichtingen bijeen te brengen in projecten en publicaties, zoals het gelijknamige tijdschrift (later: Mondain Den Haag) en de band Trespassers W, waarvan hij de zanger en tekstschrijver werd. De band bestaat nog altijd en verdiende zijn (internationale) reputatie door een tiental lp's / cd's en evenzovele ep's en singles te produceren en door talloze optredens in Europa en Noord-Amerika.

Naast songteksten voor de band schreef Gout muziektheaterstukken, libretto's, scripts voor radio- en televisieprogramma's, kritieken en literair werk. Voorts maakte hij radioprogramma's voor ikon, vpro en enkele vrije zenders in Nederland en België en hield hij lezingen over diverse onderwerpen. In 1996 verscheen van zijn hand Trespassers' Trips, een verslag van de tournees van de band Trespassers W tot dat jaar (baal Produkties, Sittard). In 2002 verscheen in de Zeeuwse Slibreeks (Kunstuitleen, Middelburg) Zee/Land met daarin liedjes, gedichten en verhalen over de provincie Zeeland en meer algemeen over de relatie tussen de zee en het land dat aan de zee grenst en daaraan zijn identiteit ontleent. Noirette (2003) beschouwt hij als zijn literair debuut.

Sebastien Morlighem woont en werkt als schilder en tekenaar in Parijs en is initiatiefnemer van de reeks uitgaven S2 L'art?. In 1991 illustreerde hij de Trespassers W-lp Roots and Locations. Hij exposeert regelmatig en werkt momenteel aan diverse boekuitgaven.

 



Cor Gout NOIRETTE, boek met cd.
Genaaid gebonden, royaal formaat, 76 blz., geheel in 4-kleuren met 61 illustraties van Sebastien Morlighem.
€ 27,50
ISBN 90 6265 555 6
verkrijgbaar in de boekwinkel,
via Uitgeverij In de Knipscheer
indeknipscheer@planet.nl
of via Trespassers W
trespassersw@planet.nl

top

6. The Drugs We All Need



Available through Trespassers W
for € 14,00 + p&p/verzendkosten


The second part of the trilogy ‘Sex and drugs and rock’n’roll’ was released by Somnimage in 2004. The artwork, representing collages with a swan and a cardboard Jean Simmons, was designed by Ronnie Krepel (ron.en.sas@planet.nl).

German half-yearly rock magazine Testcard (#15, April 2006) wrote about ‘Drugs’:

The band around Dutch singer and songwriter Cor Gout now offers the second volume of their trilogy Sex, Drugs & Rock’n’roll and contues to work at its very personal and therefore unexchangeable exposition of music-poetry-synergism, in which text and band play around each other, from Brecht/Weil to psychedelics, from rock’n’roll to polka, lately more and more reminding of The Legendary Pink Dots. It won’t come as a surprise that From Syd To Lib, in the middle of the big drugs-kaleidoscope, pays tribute to Syd Barrett. Not so much for his  druggy past, as for the fact that Barrett was a pioneer in equating music and text in the best possible homogeneous interlacement. Trespassers W find themselves in this respect on the best track too.

Somnimage,
PO Box 24,
Bradley, IL 60915
USA
www.somnimage.com
somnimage@aol.com


top

7. Cor Gout , Van Stolkpark, verboden gebied



Cor Gout , Ronnie Krepel, Van Stolkpark, verboden gebied
ISBN 90 808237 32/NUR 300
Prijs in de boekwinkel €11.95
Via Trespassers W: € 10,00 + p&p/verzendkosten
FLAPTEKST UITGEVER VALERIUS PERS:

De illustratie in het literaire verhaal is terug!

Een jongen die opgroeit tussen de villa’s en bomen van het Van Stolkpark ontdekt de voelbare en tastbare schimmen van de Duitse aanwezigheid tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De geladen sfeer in het verhaal van Cor Gout wordt treffend gevangen in de tekeningen van Ronnie Krepel.


top


top

8. Als de kraaien overvliegen-voetbal in Den Haag en Scheveningen (TW 1028)



Redactie: Cor Gout , Jimmy Tigges, Harry Zevenbergen
Illustraties: Diederik Gerlach
160 pagina’s, formaat 18x21, omslag in twee kleuren, binnenwerk in één kleur, drie stickervellen met kleurenplaatjes
ISBN-nummer: 90-76808-04-x.
Winkelprijs: €18,90
Inkoopsprijs voor winkels: €13,00 ex BTW
Via Trespassers W: € 18,00 + p&p/verzendkosten

Bijdragen van:
Adriaan Bontebal, Boozy, Peter Bos, Cor Gout , Cees Grimbergen, Paul Groenendijk, Arend Jan Heerma van Voss, Immetje, Kees van Kooten, Koos Meinderts, Ger Moen, Wim Noordhoek, Paul Steenhauer, Joost Steins Bisschop, Hans Steijger, Jimmy Tigges, Paul van Vliet, Wim Willems, Chris Willemsen, WBA, www.ADOfans.nl, Harry Zevenbergen



top


De internationale pers over Als de kraaien overvliegen

"Quand les corbeaux volent au-dessus est un livre pour les adultes qui, au
travers de l'amour du foot, ont su garder leur jeunesse. Vignettes Panini
à coller dans un album, photographies de match qu'on contemplé sans fin,
jeu de cartes des équipes, photocopies de lettres d'un président de club à
un fan, anecdotes et poèmes autour du football : quoi de plus
délicieusement inutile ?" (France-Soir)

“The publication of the book When the crows fly over proves that the Dutch are about to take their football history seriously. This is all about football in The Hague and Scheveningen from the twenties onwards up until now. There’s only a small place for nostalgia, we read about changes, some for the better, some for the worse and it seems that we can learn from some of the stories in the book. Or can we? Whether the manager told his players ‘to go for the three points’ or ‘to enjoy themselves’, I just don’t know.” (Observer)

“Wenn die Krähen überfliegen ist ein Buch über Fussball, aus einer unerwarteten Quelle. Eine Publikation verfasst von Trespassers W über Fussball-Berichte, das grosse Geld, das in diesem Sport herumgeht, Nachrichten über Transfers von Spielern und Media-Kontakten? Keineswegs. Es ist ein Buch über Menschen; Menschen, die Fussball spielen, natürlich, aber auch Menschen, die das Spiel ermöglichen: die Jugendtrainer, Menschen, die die Bar in den Kantinen bedienen, Vorstandsmitglieder, Platzwarte und Liebhaber des Spiels, die Bücher wie dieses kaufen würden.” (Franfurter Allgemeine)

“Finns det fotboll i Haag? Man hör inte mycket om det i Sverige, men boken When the crows fly over bevisar dess existens. Men eftersom vi aldrig tycks hitta någon klubb från Haag i de internationalla cuperna kan vi anta att nivån på fotboll i den här regionen inte är särskilt hög. Hur är det möjligt att vi förärats med en bok som behandlar ett så svagt ämne men som samtidigt är så levande?” (Dagens Nyheter)

“Cornacchie in parata è un libro sul calcio. C'è della poesia nel libro, ma l'intero libro è in realtà poesia: la grafica di Ab Bol, i disegni di Diederik Gerlach, le fotografie di un calcio del lontano passato e non ultime le storie, dove il poeta punk Boozy procede fianco a fianco al famoso attore (e autore) televisivo Kees van Kooten.
Voliamo in parata, assieme a queste cornacchie!” (Corriere della Sera)

“Cuando los cuervos sobrevuelan es un libro sobre el fútbol. Ya le oigo decir: “¿Qué me dice? ¿Otro más?”. Sí, por supuesto, pero el único libro donde podrá encontrar un pasaje como el siguiente. Trata del legendario futbolista de preguerra ‘Lauwtje’ Adam quien, según dicen, inventó la finta: Como ya queda dicho, Lauwtje era un joven proveniente de las Indias neerlandesas [Indonesia]. En las Indias duermes con un goeling, un almohadón enrollado que, al dormir, se mete entre las piernas. Sirve para absorber el calor de las piernas. Sin el goeling no podía dormir. Siempre se llevaba uno cuando le invitaban a jugar para el equipo nacional de Holanda. Durante los viajes siempre tenía un almohadón atado alrededor de su maleta.” (El País)

top

9. Nakraaien (tijdschrift), door schrijvers, lezers en de tekenaar van: Als de kraaien overvliegen-voetbal in Den Haag en Scheveningen (TW 1029)



top


Nakraaien (tijdschrift),

door schrijvers, lezers en de tekenaar van: Als de kraaien overvliegen-voetbal in Den Haag en Scheveningen
(TW 1029)




Redactie: Cor Gout , Jimmy Tigges, Harry Zevenbergen
Illustratie: Diederik Gerlach
20 pagina’s, formaat A5, omslag in kleur
Winkelprijs: €2,50
Inkoopsprijs voor winkels: €1,50 inclusief BTW
Via Trespassers W: € 2,50 + p&p/verzendkosten

10. Cor Gout , Ode aan den Haag

Avalon Pers,
Stichting Genootschap Gerrit Achterberg
ISBN: 10:9080731455
ISBN: 13:9789080731455

In opdracht van het Achterberg Genootschap maakte de Haagse auteur Cor Gout een geheel eigen versie van Gerrit Achterberg’s Ode aan den Haag. Van de stijl en de inhoud van Achterberg’s oorspronkelijke versie trok Gout zich weinig aan. Wel richtte hij zich op dezelfde lokaties die Achterberg in zijn cyclus bezong, met uitzondering van het Haagse modehuis De Bonneterie, dat Achterberg als lokatie wel in gedachten had, maar nooit als gedicht uitwerkte. Gout doet dat wel en beëindigt op deze typisch Haagse lokatie zijn eigentijdse, maar niet van melancholie verstoken Tour de la Haye.

Ode aan den Haag werd gezet uit de Lutetia door de Avalon Pers te Woubrugge, gedrukt in een oplage van 500 exemplaren op Simili Japon van Van Gelder, en gebonden door Van Waarden te Zaandam. De cyclus verscheen ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van Gerrit Achterberg.

Ode aan den Haag is ook te bestellen via Trespassers W
Javastraat 27-a
2585 AC Den Haag
Tel./fax 070-3650865
e-mail: trespassersw@planet.nl
Prijs: € 10,00 + p&p/verzendkosten
Giro: 5653639 onder vermelding van ‘Ode’.
Zie toe dat Uw naam en adres bij de overschrijving vermeld staan.

Van Cor Gout verschenen eerder:
Trespassers’ Trips (BAAL Producties, Sittard)
Zee/Land (Slibreeks, Kunstuitleen Middelburg)
Noirette (In de Knipscheer)
Van Stolkpark, verboden gebied (Valerius Pers)
De Toerentallen Van De Pop, 78-45-16-33 (Aprilis)

top

 

11. Trespassers W - The Noble Folly Of Rock’n’Roll



Available through Trespassers W
for € 14,00 + p&p/verzendkosten




top




The last part of the trilogy ‘Sex and drugs and rock’n’roll’, was released by Somnimage in the summer of 2006. The artwork was designed by Jef Benech of Mecanique Populare fame. The cd was recorded and produced by Lukas Simonis in his S6G Studio in Heyplaat, Rotterdam. The recordings were graced by guest appearances from Lukas Simonis (guitar), Luc Houtkamp (saxopphone), Jeffrey Bruinsma (violin), Frank van den Bos (piano), Nina Hitz (cello, vocals), Frans Friederich (trumpet), Louisa Lilani (vocals) and John Prop (vocals).

Somnimage,
PO Box 24,
Bradley, IL 60915
USA
www.somnimage.com
somnimage@aol.com



12. Muziek in zwart-wit - gesprekken met pioniers van de lichte muziek in Nederland





Auteur: Cor Gout - isbn 90 5994 144 6
prijs: € 24,00 + p&p/verzendkosten
144 pagina’s,
illustraties in zwart-wit - gebonden uitgave, formaat 22 x 22 cm
verschenen 9 december 2006






Uitgeverij Aprilis
Markt 9
5301 AL Zaltbommel
T: 0418 512 088
F: 0418 684 908
info@aprilis.nl
www.aprilis.nl

Uitgekomen in december 2006

Pia Beck, Martin Beekmans (en de grote Nederlandse dansorkesten), Eddy Christiani, Sanny Day (en de Millers), Theo Ehrlicher (en de Kilima Hawaiians),  Leo Fuld, Harry de Groot, Johnny Holshuysen, Hans Ninaber, Opera Pietje (en het Jordaanlied), Frans Poptie, Toby Rix, Gregor Serban, Marcel Thielemans (en de Ramblers), Skip Voogd, Frans Wanders (en het Orkest Malando).

In veertien gesprekken met muzikanten die in de jaren dertig het podium van de lichte muziek betraden, tijdens de oorlog onder wisselende omstandigheden doorspeelden en na de oorlog hun carrière voortzetten en uitbouwden, heeft Cor Gout geprobeerd de pionierstijd van de jazz en de amusements-muziek in beeld te krijgen. Voor aanvulling op dat (zwart-wit) beeld zorgden de uitspraken van Opera Pietje en Skip Voogd, kenners van respectievelijk de Jordaanmuziek en de swingmuziek in Nederland. Laatstgenoemde heeft de auteur ook van advies gediend bij het uitwerken van de interviews. In de gesprekken met de muzikanten lag de nadruk vooral op het leven met het instrument: hoe hadden de zangers en instrumentalisten  hun bijzondere talent ontwikkeld en welke kwaliteiten en eigenschappen hadden ertoe bijgedragen dat ze uiteindelijk de top van de Nederlandse populaire muziek bereikten?  Maar ook de meer persoonlijke ervaringen en gezichtspunten kwamen ter sprake. We zien de periode vanaf de jaren dertig tot nu door de ogen van zestien personen, die de hartslag van de tijd hebben gevoeld en in hun hoogtijdagen zelfs hebben aangegeven.

Het boek bevat een keur aan zwart-witfoto’s, de meeste afkomstig uit de collecties van de muzikanten zelf.


13-Cor Gout: Trespassers W-Intégrale (Rytrut, France), 2007



Trespassers W – l’intégrale

“Une vertèbre dans la culture underground”

Cor Gout est le chanteur parolier de l’orchestre à géométrie variable Trespassers W, formé aux Pays-Bas en 1984, dont les disques sont sortis sur leur propre label et sur différents labels internationaux. Même si l’on ne connaît pas leur musique, la traduction en français de l’intégrale des paroles du répertoire de Trespassers W peut-être une bonne introduction pour les auditeurs de langue française. Toujours actif actuellement, le collectif a sorti 14 albums, 11 EP, une série de cassettes et a participé à de nombreuses compilations. Hormis les concerts à la nature “rock’n’rollesque”, ils ont aussi donné dans le théâtre, la radio et l’image. Cor Gout est auteur d’autres livres en néerlandais. Les paroles des chansons de Trespassers W sont principalement écrites en anglais, et parfois en néerlandais, et témoignent d’une force poétique incommensurable – autant que leur musique particulière, qui explore différents univers, de la culture populaire à la culture underground. D’où l’intérêt de se plonger dans l’univers de Cor Gout, lucide et critique à propos de la déliquescence du monde, mais aussi curieux et révérencieux à propos du génie et de l’inspiration qui peut en découler.

Alle Trespassers W teksten in het Frans vertaald
All Trespassers W lyrics translated into French
Tous les chansons de Trespassers W traduit en Français

Traduction: Ladzi Galaï & Cor Gout Illustrations: Ronnie Krepel
Préface: Maxime Lachaud
Relecture: Christophe Petchenatz
Mise en pages: Cripure
Notes et recherches biographiques: Ladzi avec adjonction de commentaires de l’auteur
via Trespassers W: € 20,00 + p&p/verzendkosten


top


14. Cor Gout: Dik Bruynesteyn: een opscheppertje tussen aanhalingstekens

levensverhaal van strip- en karikatuurtekenaar ‘Dik’ met illustraties van de kleine grote man zelf

In: Stripschrift 385, augustus 2007


opdracht en tekening van Dik Bruynesteyn in Cor Gout’s Dik-plakboek

top

15. Den Haag Ontijdelijk

Cor Gout, Diederik Gerlach, Den Haag Ontijdelijk, Den Haag 2007, Valerius Pers/Trespassers W (1030)

Met een essay van Philip Peters
Grafische vormgeving: Klaus Baumgärtner
Fotografie: Peter Slabbers
Druk: Albani, Den Haag
Binden: Stokkink’s, Amsterdam
Prijs: € 35,00 + p&p/verzendkosten






Wat is ‘typisch Haags’ in de ogen van Hagenaars uit het heden en het verleden, van welke gezindte en van welke rang of stand dan ook?
Het schitterend door Klaus Baumgärtner vormgegeven boek Den Haag Ontijdelijk probeert op deze vraag een antwoord te geven aan de hand van korte teksten van Cor Gout en tekeningen van Diederik Gerlach.
In zijn teksten wisselt Gout van gedachten met schrijvers als Bordewijk, Couperus, Van Eeden en Hotz, legt hij zijn oor te luisteren bij ‘de man in de straat’ en verstaat hij zich met eerder door hem gepubliceerde teksten of nog onuitgegeven dagboekaantekeningen.
Het resultaat zijn stapelingen van verhalen en gedachten die uitzicht bieden op een levendig panorama van Den Haag.
Diederik Gerlach heeft dat vergezicht uitgewerkt in een reeks onvervalste stadsikonen. De details binnen zijn werk leiden tot overpeinzingen, maar doen de beschouwer ook glimlachen. De chargeringen in zijn voorstellingen van mensen en dingen worden gedempt door de grijstinten binnen de kleuren van zijn tekeningen, waarin het groen van Den Haag, van zijn bossen en parken, overheerst.
Wie belangstelling koestert voor het karakter van Den Haag kan zijn eigen visie toetsen aan de teksten en tekeningen in dit bijzondere boek. De betekenissen die in beide zijn opgeslagen liggen niet vast. Ze zijn voorzien van openingen waarin andere verhalen, gedachten en ideeën hun plaats kunnen vinden.

Ook het in het boek afgedrukte essay van Philip Peters kan als zo’n ‘invulling’ of ‘aanvulling’ worden gezien.


 

top

16. Trespassers W presenteert: Het Heilige
-Ontluisterde Tijd, Trespassers W archiefreeks # 1 (TW 1031)

Vijf hoofdstukken over het Heilige naar aanleiding van de gelijknamige radioserie uit 1994.
Samenstelling, redactie en inleiding: Cor Gout
Eindredactie: Marc Hurkmans
Wetenschappelijke redactie en nawoord: Piet Molendijk
Adviezen: Laurens ten Kate, Heleen Rippen
Boekontwerp: Katja Vercouteren
Druk: Raddraaier
Faciliteiten: IKON-radio
Op de binnenzijde van de pagina’s: zwartwit copieën verzameling 2003 door Katja Vercouteren
Prijs: € 17,50 + p&p/verzendkosten)



PDF-formaat


Voorbij het heilige?

Wonderlijk, hoe een serie radioprogramma’s uitgezonden in 1994, anno 2007 zo’n actualiteit blijkt te hebben verkregen. Eerder dan vast te stellen dat de kunstenaars, filosofen, wetenschappers en schrijvers die aan het IKON-programma ‘Ontluisterde tijd’ hebben meegewerkt met vooruitziende blik spraken, hebben gebeurtenissen in de sindsdien verlopen jaren hun woorden bevestigd. En daardoor winnen de verhalen en analyses van toen aan kracht. Een hele korte begripsgeschiedenis ter illustratie.
In zijn baanbrekende studie Das Heilige uit 1917 heeft Rudolf Otto laten zien dat de ontzetting die de mens ooit heeft gevoeld in de afgrondelijke ervaring van zijn totale afhankelijkheid tegelijk zijn geboorte was. Veel later nam deze angst, hoe huiveringwekkend ook, kleur en vorm aan in de in gemeenschap beleden religies.
De collectieve ritualisering van het heilige in de religieuze extase, roes en feesten is met de secularisatie verloren gegaan. Georges Bataille zegt in het begin van de jaren vijftig in de radiotoespraak die de aanleiding voor de IKON-serie vormde: “Ik denk dat het heilige gestorven is aan een te hoge verheffing van de geest, die zelf bestaat uit een onbedwingbare angst voor wat fascinerend en gewelddadig is.” Zonder het bindend element van de religie en geruggensteund door een verlicht denken meent het individu het onbedwingbare te kunnen bedwingen. Maar juist omdat het niet langer erkend wordt, oefent dit onbedwingbare volgens Bataille zijn ontluisterende kracht uit.
Klinken deze woorden uit een reeds lang verdwenen Parijse studio niet gedateerd? Zijn we in 2007 niet voorbij aan elke negatieve reminiscentie aan de religie? Hoewel in vergelijking met 1994 de religie onmiskenbaar is teruggekeerd in het publieke domein is het de vraag of daarmee ook het heilige opnieuw als religieus, en dat wil zeggen als collectief en geritualiseerd fenomeen, ervaren kan worden. Met Bataille kunnen we vermoeden dat de gewelddadige conflicten die op het eerste gezicht een religieuze of ideologische oorsprong lijken te hebben eerder van de onmogelijke verdringing van het heilige getuigen. Want waar ligt de grens tussen geïntendeerd en gemotiveerd geweld en gratuit geweld? Wijzen de extreme gewelddadigheid en de onmogelijkheid het geweld te beheersen niet op spookachtige wijze uit naar geweld dat doel op zichzelf is geworden? Een huiveringwekkende kracht, die ondanks elke intentie alles en iedereen meesleept.
En doortrekt de huiver, minder gewelddadig, ook niet ons dagelijkse bestaan? Getuigen daar niet juist de pogingen van om haar onschadelijk te maken door haar op te nemen in de media en koopkrachtplaatjes? Wordt niet op steeds krampachtiger wijze gepoogd elk besef afhankelijk te zijn verdrongen? Maar op welke wijze er ook wordt ingepakt en afgezwakt, ons lichaam roept de huiver steeds weer op. Zo heeft de in 1994 gesignaleerde lichaamscultus zich virtueel uitgebreid. Het verlangende lichaam wordt nu panisch gevormd naar het gefotoshopte beeld ervan, terwijl die paniek zich uit in eetstoornissen en depressies, en in de cultus van het designlichaam die nu ook borstimplantaten voor mannen aanbiedt. Voortgedreven door de dwang om steeds amechtiger te consumeren willen we vergeten dat juist in die jachtigheid zich de ontzetting en de angst toont. Toch, als als we goed luisteren horen we op de radio de zwakke stem van Bataille: “wanneer wij de zin voor het heilige niet meer bezitten, dan is dat doordat we bang zijn. We zoeken niet langer geestdrift of roes, maar zekerheid en gemak. Eigenlijk zouden we willen leven alsof de dood al niet meer bestond.”
Piet Molendijk

 

top

17. De stilte die volgt op het woord

Cor Gout, De stilte die volgt op het woord, uitgeverij In de Knipscheer, Haarlem 2008.

Met tekeningen van Nina Roos en een cd van
Gergelijzer (Robert Kroos en Cor Gout).
Vanaf 22 juni 2008 verkrijgbaar in de boekwinkel.





 

top

18. En dan nu de polonaise

Uitgeverij Trespassers W 2008 (TW 1032)

TW-reeks Locatie # 3 (TW 1032)
ISBN 978 90 76808 06 2
Redactie: Cor Gout (samenstelling, eindredactie), John van
Markwijk en Harry Zevenbergen.
Illustraties (collages): Diederik Gerlach
Vormgeving en desk top publishing: Ab Bol (Lumen,
Rotterdam)
Druk: Koninklijke Broese & Peereboom, Breda
Prijs in de boekwinkel tot 1/1/2009: € 54,90 (daarna € 59,50)
via Trespassers W: € 50,00






Op 5 september 2008 presenteerden het Nederlands Muziek Instituut en de uitgeverij Trespassers W het boek ‘En dan nu de polonaise –muziek in Den Haag en Scheveningen’ in en rond de aula van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.
Deze feestelijke gebeurtenis werd opgeluisterd door inleidingen en optredens van (muzikale) medewerkers aan het boek of van personen die in het boek worden beschreven. Het eerste exemplaar van ‘En dan nu de polonaise’ werd uitgereikt aan Robbie van Leeuwen (van o.m. The Motions en Shocking Blue).

Voor een verslag van de presentatie, zie:
www.nederlandsmuziekinstituut.nl/nieuws/boekpresentatie_polonaise.htm

Voor uitreiking eerste exemplaar, zie YouTube.

De inhoud van ‘En dan nu de polonaise’ blijft niet beperkt tot één muzikaal genre, maar beslaat een veelheid daarvan: klassiek, kerkmuziek, jazz, modern-klassiek, avant-garde, elektronische muziek, sonologie, improvisatie, kleinkunst, pop, wereldmuziek en volksmuziek. Niet alleen aan de makers van de muziek wordt aandacht besteed, ook organisatoren en personen die de muziek van een bredere culturele context (hebben) voorzien komen aan bod.
Scheveningen neemt een geheel eigen plaats in binnen de Haagse muziekwereld, dus ook in dit boek. Het gaat dan over de liedjes die werden gezongen op zee of tijdens het boeten, over de vele zangkoren die Scheveningen rijk is en over de plaatsen en artiesten die het kustdorp zijn eigen klank en kleur hebben gegeven.

De ‘polonaise der auteurs’ wordt gevormd door Leo Bennink, Peter Bos, Arie van Breda, Arthur Crucq, Diederik Gerlach, Cor Gout, Henk Grootveld, Arend Jan Heerma van Voss, Immetje, Bert Jansma, Rudie Kagie, Otto Ketting, Herman de Kler, Huub Koch, Marte van der Loop, John van Markwijk, Rob Mindé, Evert de Niet, Gonny Ninaber, Wim Noordhoek, John Oomkes, Julius Pasgeld, Jaap Pronk, Karel de Rooij, Leo Samama, Peter Schröder, Robert-Jan Stips, Kees Tazelaar, Aleid Truijens, Wouter Turkenburg, Hans Vandenburg, Wim Verbei, Ruud Vermeer, Skip Voogd, René van der Voort, Wim Vos, Paul Waayers, Victor Wentink, Wim Willems, Chris Willemsen, Harry Zevenbergen, Luther Zevenbergen, Rob van der Zwan en Frits Zwart.

Voor een recensie van het boek, zie o.m.:
www.hansknot.com/recensie-polonaise.htm
Den Haag Centraal 2/10/2008

 

top

19. Dummy reissue

 

Dummy reissue 2 x cd (Mecanique Populaire, 2009)
AMR 004
Cd 1: Dummy LP (1988)
Cd 2: bijdragen aan compilaties (1987-1991)
Illustraties: Ronnie Krepel, Jef Benech, Caroline Dahyot
Vormgeving: Jef Benech
EQ-ing, remastering: Wim Oudijk, Guus van Leeuwen (Disco Fair, Den Haag)
Coproductie Mecanique Populaire, TW Records
Winkelprijs: € 15,00
Via Trespassers W: € 15,00 + p&p/verzendkosten

Trespassers W- Dummy passes and the network-years (1988 et seq.)

In the last week of November and the first days of December 1988 Trespassers W recorded nineteen tracks for a double album which was to be called ‘Dummy’. The band had chosen the PPM-Studio in Amsterdam, better known as ‘The Oktopus’, situated in the Conradstraat,  a legendary squatting area in Amsterdam. The studio was renowned for the
hard, dry and rough sound it produced and that was the sound the group was aiming at. Amsterdam engineer Patrick Richter had a reputation of being able to create this sort of ‘no nonsense’ sound. In 1987 Trespassers W had played a lot of concerts and developed a sound which suited both smaller and bigger venues: it was intended that the recorded tracks should match the live sound as much as possible. Therefore the band wanted hardly
any effects and hardly any overdubs. This also meant that the new LP was going to be different from former releases.

 

American rock-writer from Alternative Press and DJ with 12 O’ Clock Rock,  Andrea ‘Enthal wrote to Cor Gout, after having received a copy of the LP: “Hi Cor, the latest TW record is quite a departure in sound from the electronic-influenced stuff I expected. It is a delight!”

The record was well received, especially in England, where Simon Turner wrote a review for Melody Maker (27/8/1988) in which he interpreted the intentions  of the album superbly and in the meantime explained the meaning of the title ‘Dummy’:
“In common with other Europeans, in particular Can, Trespassers W sound most peculiarly alien. They possess an otherness not specially by “style” or “content” but by a subtler mis-shapeness that refuses to correspond to the demands of ease.
In texture, they possess an angular edginess akin to masochism –a refusal to accept comforts that might deny the “truth” of life. In this they’re consistant with much which is willfully abrasive, but TW temper their discordant wiriness with purposeful play.
“Dummy” has a clownish misery - the sad hilarity of Harold Lloyd or Chaplin - that often tickles an intense melancholy nerve. And if their dedication to Faas Wilkes “the best Dutch dummy passer ever” seems plain daft, then understand that “dummy passes” are the footballing equivalent of TW’s musical trickery.
“There was a war on with reality, I couldn’t care less for the absolute beginners from the petty bourgeoisie, but I did fancy the maid, as played by Anna Karina in Vadim’s film ‘La Ronde’.” Here words don’t much correspond to “sense” as it is largely understood, yet the senses they make are enveloping. They illuminate known reality. TW seem to embody and justify the idea that insanity is wisdom.
In this they recall Joseph Beuys, and before him, the Dadaists’ “anti-art”. TW share with them a love of life that is currently also baffled and horrified-and counters its own confusion with nonsense and irrational ritual.”

The Dummy double-LP was presented on the 23th of april 1988 at the Korzo Theatre in The Hague, then located at an old schoolhouse in the St. Jacobstraat.
The record was sold out within three months.
Trespassers W’s line-up at the time was: Cor Gout (vocals), Lukas Simonis (guitar), Hayo den Boeft (bass), Frank van den Bos (keyboards), Ronnie Krepel (drums)

The early eighties saw the rise of several new forms of networking between  ‘underground’ artists from different disciplines. The most basic form of this phenomenon was ‘mail-art’. Artists sent pieces of art to be completed by colleagues who were ‘on the same wavelength’ or to be added to by others, so to produce a collective artwork. These products featured mostly graphic arts and layout, but also writing and optical artforms. Halfway through the eighties this circuit started to include music, in separate projects (cassettes, compilation-LP’s) or connected with the old mail-art-booklets or objects.
Trespassers W, having started as a magazine and cultural unit for ‘border-crossing’ (trespassing!) arts, always had contacts with this mail-art/mail-music-networks and after the band had been formed there were always invitations to contribute to compilations, in some cases based on a political (Intifada: Konkurrent LP, Noise Against Repression: NAR-LP), ecological (Und die Baüme die warten/And the trees are waiting: NG Medien-cassette) or artistic (Ode to Samantah Fox: Insane-cassette, Icare: Orcadia Machina-cassette) theme.
The musical and graphic networking turned out to be very productive. Many people from the old ‘scene’ continued to help one another release cassettes and records, organize concerts and tours and play with similar minded bands, on stage or in the studio.

The second cd of the package consists of Trespassers W tracks for compilations which came out of this strange but fruitful artworld.

top

20. Frederik Hendriklaan ’s Gravenhage



Loes Peters, Cor Gout, Frederik Hendriklaan ’s Gravenhage, Valerius Pers 2009
Een leporello met tekeningen van Loes Peters
Tekst: Cor Gout
Vormgeving: Els Kort
Uitverkocht.
Laatste exemplaren via
Trespassers W: € 10,00 + p&p/verzendkosten
Op 6 november 2009 werd in Lunchroom Tasty aan de Frederik Hendriklaan 58 in Den Haag de leporello (uitschuifboek) ‘Frederik Hendriklaan ’s-Gravenhage’ gepresenteerd. Na een welkomstwoord reikte uitgeefster Janne van der Vegt het eerste exemplaar uit aan Wim Willems, buurtbewoner en hoogleraar sociale geschiedenis met een Haags georiënteerde leeropdracht. Daarna verzorgde het trio Gekruld Haags een kort optreden met liedjes die iets met de Frederik Hendriklaan te maken hadden. Het boek, verpakt in een fraai uitgevoerde doos, bevat een meterslange tekening van Loes Peters, met aan de ene kant de even kant van de winkelstraat en aan de andere zijde de oneven kant. Cor Gout begeleidde deze tekening met een korte tekst.


Frederik Hendriklaan s Gravenhage

 

top

21. Gekruld Haags



Gekruld Haags,
een programma van anderhalf uur met liedjes, conférences en literaire teksten, met:
Cor Gout (zang, voordracht)
John van Markwijk (piano, gitaar, samenzang)
Peter Bos (gitaar, drums, percussie, samenzang)

Boekingen:
John van Markwijk:
070-4190215
adsl594307@tiscali.nl

Gekruld Haags

Niet een alledaagse plek om een muziek- programma op de 3e etage van de Centrale bibliotheek aan het Spui te presenteren. In een hoek met zwarte gordijnen afgezet staat het beloofde podium waar de Haagse muziek volgens de flyer centraal moet staan. Alweer Haags, mn hoofd gonst nog na van de hoeveelheid aan Haagse bands die de afgelopen Haagse popweek zijn gepasseerd op de diverse Haagse podia. Ik zet door, ik ken Cor te goed het zal anders zijn, ik weet het zeker. Het moet!

Het trio "Gekruld Haags", Cor Gout (zang), John van Marwijk (piano en gitaar) en Peter Bos (drums en gitaar), presenteren anderhalf uur lang een muzikale en theatrale reis door Den Haag en Scheveningen. Het repertoire bestrijkt een eeuw Haagse muziekgeschiedenis door middel van conférences, literaire teksten en liedjes. Het 'gekrulde' tegenover het platte, de nostalgie en van 'wat we missen' in Den Haag en vervolgens een muzikale bede om onaantastbaarheid van belangrijke zaken als karakteristieke gebouwen, pittoreske volkswijken, de zelfkant van een stad -downtown- en het gemis van een onafhankelijke kritische dagbladpers voor Den Haag met het liedje "Den Haag waar is toch je meneer'. Verwante thema's volgen elkaar op: de schildering van het 'oude' Den Haag door de liedjeszangers van die tijd zelf (Paul van Wely: Den Haag, Willy Derby: Pinda-pinda, lekka-lekka).

De façades/de coulissen die Den Haag kent wordt met een prachtig liedje 'Tennis met een kennis' vertolkt. Tenniskleren die gedragen werden door de jongens en meisjes die 'erbij willen horen' maar nooit op de tennisclub verschijnen. De hoogmoed van de grote stadsplannen wordt aan de orde gesteld en het kloppend Haagse culturele hart op het Spui wordt prachtig vertolkt en te kakken gezet in het liedje De Klopgeest. De reis gaat verder met hoe het opgroeien was in het wat saaie, conventionele Den Haag met helden uit de muziek, de indo-rockers, Rein de Vries, Robbie van Leeuwen, de folkblues-improvisatoren rond de Instuif op het strand. De liedjes die het trio speelt zijn bijna allemaal nieuw.

Soms hebben ze eigen teksten op bestaande nummers 'geplakt wat tot veel hilariteit leidt bij het publiek, bijvoorbeeld 'Een aapje op een doortrapfiets' (Venus van Shocking Blue). Een stellig ja tegen dit trio " Gekruld Haags" Anderhalf uur blootstaan aan een overdosis Haagse nostalgie en "wat we missen in Den Haag" heeft me zeker geen slecht gedaan. Dit trio staat garant voor een echte Haagse douche.

Jan Borchers (3voor12-Den Haag)


gekruld haags

 

top

22- TENTOONSTELLING ‘HET SPROOKJE VAN HOUTRUST’
Muzee, Scheveningen, van 4 juni t/m 11september 2011


Literair Tijdschrift Extaze

Dankzij de successen van ADO staat het voetbal in Den Haag weer volop  
in de belangstelling. Maar wie weet nog dat Den Haag beschikte over  
twee (semi-)profclubs, ADO en (Scheveningen) Holland Sport? En dat de  
bakermat van het Nederlandse profvoetbal niet in het Haagse  
Zuiderpark lag, maar in Wassenaar, op Duinhorst, en kort daarop in  
Scheveningen, op Houtrust? Inwoners van Scheveningen weten dat heel  
goed. Holland Sport, op Duinhorst begonnen als Profclub Den Haag '54,  
leeft nog volop in hun harten en de turbulente geschiedenis van 'hun'  
club leeft voort als een sprookje, poëtisch maar ook grimmig, met  
hoogte- en dieptepunten, waarvan de gedwongen fusie met ADO in 1971,  
precies veertig jaar geleden, de diepte van een afgrond vertoonde.  
Holland Sport was meer dan een voetbalclub, het was de club van  
Scheveningen, met een sociaal bindende functie en een geheel eigen  
cultuur. Deze aspecten worden, in hun samenhang, weergegeven in de  
(bewegende) beelden, de geluiden, de objecten en de bijzondere krantuitgave 
(‘De Sportgids) die de tentoonstelling in het Muzee te bieden heeft.

Samenstelling: Cor Gout
Verzamelingen: Hans de Jager
Vormgeving: Noclichés


top

23-EXTAZE


Voor aanvullende informatie zie de websites van Extaze en In de Knipscheer: www.extaze.nl www.indeknipscheer.nl
Op 28 april 2011 werd het 0-nummer van het Literair Tijdschrift Extaze gepresenteerd op de benedenverdieping van het pand van Trins Snijders aan de Stille Veerkade te Den Haag. Het blad is inmiddels in alle Haagse boekwinkels voor € 15- te koop. Ook buiten Den Haag is Extaze verkrijgbaar of (via het Centraal Boekhuis) bestelbaar. Het 0-nummer valt buiten de abonnementsregeling die bij het eerste nummer ingaat. Voor de nummers 1 t/m 4 geldt een kennismakingsabonnement van € 50,00. Vanaf de tweede jaargang (nr. 5 e.v.) bedraagt het abonnementsgeld € 60,00. Extaze is een initiatief van de Stichting Trespassers W en een uitgave van Uitgeverij In de Knipscheer, Haarlem.

Literair Tijdschrift Extaze

 

top

24 De muziek van het huis (2012)



Prijs: € 14,50. Ook te bestellen via Trespassers W.
Gedichten van Cor Gout.
De bundel werd vormgegeven door Els Kort en uitgegeven door In de Knipscheer, Haarlem.

 

top

25- Pandora Magazine


Pandora Magazine is een tijdschrift voor kunst en literatuur vanuit een Haags perspectief

Pandora Magazine is een tijdschrift voor kunst en literatuur vanuit een Haags perspectief. Het blad bevat artikelen over de kunst en literatuur van de laatste 150 jaar. Van Symbolisme tot en met de laatste post-moderne trends en van Couperus tot en met Tomas Ross. Het blad biedt een podium voor nieuwe schrijvers en dichters. Daarnaast presenteren we per nummer ook steeds een aantal nieuwe kunstenaars. Pandora Magazine verschijnt zes keer per jaar.

Abonneren kan door 40 euro over te maken op giro 5328632 t.n.v. Pandora Uitgeverij onder vermelding van naam en adres.


top

26 Korenblauw


prijs € 23,50, per post verstuurd: € 27,00.
Korte verhalen van Cor Gout
Tekeningen van Hélène Penninga Vormgening: Els Kort Uitgever: In de Knipscheer, Haarlem
Over Cor Gout vpro.nl smaakmaker Wim Brands tipt...

Korenblauw door Cor Gout

 

top

27 Trespassers W, One-sided love-affair (€ 13,00 + p&p)
Aimez-vous Potemkin (€ 15,00 + p&p)

One new release by Trespassers W, a one-sided LP called One-sided love-affair, containing six new tracks and one re-arranged track especially written for the Volkspaleis-festival in The Hague and performed in a huge former energy hall.
Aimez-vous Potemkin is the fourth cd-reissue of early Trespassers W vinyl.
Cd one consists of songs from the Potemkin-sessions (1989).
Cd two contains all the songs from the cassette-album Aimez-vous Trespassers ? (1990) plus extra tracks.

Literair Tijdschrift Extaze
Literair Tijdschrift Extaze

 

top

28-Trespassers W, The Stowaway ep


€ 10,00 + p&p
This new Trespassers W release (on 7” vinyl, 33 rpm) contains five songs. Three of them have been written by the band, two are covers of songs by respectively Bob Dylan and Serge Gainsbourg, the original lyrics translated into Dutch by Cor Gout

Trespassers-W-The-Stowaway-ep-single

 

top


HOME